Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan " Surah Al Jum'ah Ayat 8
KEMATIAN adalah sesuatu yang menakutkan tetapi detik itu pasti ditempuhi oleh setiap orang. Sudah menjadi ‘sunnatullah’ dari Allah, hendak menjadikan sesuatu itu dengan sebab-sebab yang tertentu. Adakalanya kematian disebabkan oleh sakit, dilanggar kenderaan, bunuh diri, mati disebabkan oleh peperangan dan berbagai lagi bentuk atau cara manusia menemui kematiannya.
Di dalam Al Quran Allah SWT lelah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang ada diatas muka bumi ini akan binasa dan yang kekal hanyalah zat Tuhan yang Maha Mulia dan Maha Besar.” Ar Rahman : 27
“Setiap yang bernyawa akan menemui kematian.” Al Anbia : 35
“Sesungguhnya mati yang kamu ingin lari daripadanya itu ia akan menemui kamu.”
Al Jum’ah : 8
Diriwayatkan dari nabi SAW, bahawa baginda bersabda yang bermaksud: “Roh orang-orang mukmin itu tidak akan keluar sehingga dia melihat tempatnya di syurga, dan roh orang kafir ilu tidak akan keluar sehingga dia melihat tempatnya di neraka. Mereka (para sahabat) sama-sama berkata: “Ya Rasulullah, bagaimana orang mukmin dapat melihat tempatnya di syurga dan orang kafir dapat melihat tempatnya di neraka?” Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menciptakan Malaikat Jibril dengan sebaik-baik rupa yang mempunyai 600 sayap. Diantara sayap-sayap itu terdapat dua sayap berwarna hijau, seperti sayap burung Kasuari. Apabila dia mengembangkan sayap-sayapnya, maka meliputi apa-apa yang terdapat di antara langit dan bumi. Di sayap yang kanan terdapat gambaran syurga dengan apa-apa yang terdapat didalamnya bidadari, istana, kamar-kamar bertingkat, para khadim, para pembantu dan anak-anak.
Di sayap kiri terdapat gambaran neraka Jahannam, dan apa-apa yang ada di dalamnya; kala jengking, kamar-kamar berlantai rendah dan malaikat Zabaniyahnya. Apabila ajal sesaorang hamba telah tiba, masuklah sekelompok Malaikat pada urat-uratnya serta menyerap rohnya melalui kedua telapak kakinya sampai ke lutut. Kemudian keluar. Lalu masuk lain kelumpuk yang kedua yang menyerap rohnya dari lututnya sampai ke pusatnya lalu keluar pula.
Masuk pula kelompok yang ketiga yang menyerap rohnya dari perut bahagian pusatnya sampai ke dadanya lalu keluar. Lalu masuklah kelompok Malaikat yang keempat, yang menyerao rohnya dari dada sampai ke tenggoroknya; sebagaimana firman Allah Taala yang bermaksud: “Maka kalau (engkau dapat, mengapa) tidak (engkau) kembalikan, ketika roh sudah sampai ke tenggorokan; padahal ketika itu kamu sekelian menyaksikan.”
Pada saat itu, apabila dia seorang mukmin Jibril a.s. akan memaparkan sayapnya yang kanan sehingga dia melihat tempatnya di syurga serta merindukanya dan terus-menerus memerhatikanya dan tidak mengalihkan pandanganya walaupun ayahnya, ibunya atau anak-anaknya oleh sebab rindunya kepada tempat itu. Apabila dia itu orang munafiq, malaikat Jibril a.s. memaparkan sayapnya yang di kirinya sehingga dia dapat melihat tempatnya di neraka Jahannam dan dia terus memperhatikanya dan tidak dapat melihat yang lainnya walaupun ayahnya, ibunya dan anak-anaknya sendiri oleh sebab susahnya (memikirkan) tempatnya ilu.
Berbahagialah untuk orang yang kuburnya merupakan tamansari dari berbagai tamansari syurga dan celakalah orang yang kuburnya merupakan liang dari berbagai liang neraka.
Nabi SAW bersabda: “Seandainya rasa sakit sehelai rambut dari seorang mayat itu diletakkan si atas langit dan bumi, nescaya matilah penduduk langit dan bumi dengan izin Allah Taala. Kerana tiap-tiap rambut itu mengalami mati, dan mati itu tidak terjadi pada sesuatu melainkan mati pula bersama-sama semua anggotanya.”
Di dalam sebuah hadis dikatakan: “Apabila dikehendaki Allah akan menyabut jiwa sesaorang mukmin maka datanglah malaikat maut ke mulut si mukmin itu untuk menyabut jiwanya, maka keluarlah zikir dari mulutnya seraya berkata: Tidak ada jalan untukmu dari arah (jalan) ini, sebab sesungguhnya si mukmin telah membuat lidahnya untuk selalu berzikir kepada Tuhartku.”
Malaikat pun kembali kepada Tuhan seraya mengatakan: “Demikian, demikian” Maka Allah berfirman: “Cabutlah dari arah lain.”
Malaikat pun mendatanginya dari arah tanganya. Maka keluarlah dari tangan mukmin itu sedekah, beliau berkasih sayang kepada anak yatim, menyampaikan ilmu pengetahuan serta pukulan dengan pedang dalam membela agama-Nya dan tangan itu pun berkata seperti yang dilakukan lidah (mulut).
Lalu malaikat datang kearah kaki, dan kaki pun berkata seperti yang pertama, “Sesungguhnya aku telah berjalan dengan kaki untuk mengerjakan sembahyang berjemaah beberapa kali sembahyang Hari Raya serta menghadiri pengajian-pengajian.”
Kemudian malaikat datang ke arah telinga, telinga pun berkat seperti yang pertama: “Sesungguhnya dia (si mukmin) lelah mendengarkan al Quran dan berzikir dengan aku (telinga).”
Lalu malaikat datang ke arah mala, matapun menyambutnya seperti yang pertama: “Sesungguhnya dia telah menggunakan aku (mata) untuk melihat al Quran dan beberapa kitab. Lalu malaikat maut kembali kepada Allah seraya berkata: “Ya Tuhanku, sesungguhnya saya telah dikalahkan oleh alasan-alasan anggota badan hamba yang beriman, maka bagaimanaaku dapat mencabut ruhnya?”
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “ Apabila seseorang manusia itu meninggal, maka terputuslah segala pahala amalannya, melainkan tiga amalan yang kekal berterusan walaupun selepas kematian, iaitu amalan soleh, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh kepada kedua ibu bapanya”. Hadis Riwayat Muslim
Allah Taala pun berfirman: “Tuliskanlah asma Ku di telapak tanganmu serta tunjukkanlah kepada ruhnya dari orang yang beriman itu”. Maka ruh dari yang beriman itu melihatnya serta mencintai-Nya lalu keluar dari mulutnya.”
Inilah berkat Asma Allah, sehingga hilanglah rasa sakit ketika dicabutkan nyawa dari badan orang mukmin. Namun begitu Rasulullah telah menggambarkan bahawa “Jiwa orang yang beriman itu keluar dari badan kasamya sebagaimana rambut yang keluar dari adunan roti.”
Diriwayatkan bahawa Nabi Isa a.s. telah menghidupkan beberapa orang yang telah meninggal dunia dengan izin Allah. Maka sebahagian orang kafir berkata: “Sesungguhnya engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cubalah hidupkan untuk kami orang yang telah mati pada zaman yang awal dahulu.”
Kata Nabi Isa a.s.: “Pilihlah!” Mereka berkata “Hidupkanlah untuk kami Sam bin Nuh.” Nabi Isa a.s. pergi ke kuburanya lalu mengerjakan sembahyang dua rakaat dan berdoa kepada Allah.
Sam bin Nuh pun hidup kembali, sedangkan rambutnya serta janggutnya sudah memutih. Kata Nabi Nuh a.s. “Mengapa rambutmu menjadi putih (beruban) seperti ini sedangkan dimasa hidupmu dulu belumlah demikian?”
Berkata Sam bin Nuh: “Saya telah mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba. Sesungguhnya rambut dan janggul saya berubah menjadi putih kerana takutnya hari kiamat”.
Berkata Nabi Isa a.s.: “Semenjak berapa tahun engkau meninggal?”
Kata Sam: “Semenjak 4000 tahun, tetapi belum lagi hilang rasa sakit dari sakaratul maut.”
Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT telah mengirimkan kepada orang-orang kafir (termasuk juga orang-orang munafik dan orang mukmin derhaka) 99 ekor ular yang besar-besar dan ular-ular itu akan menggigit dan mengetit dengan amat bisanya ke atas mayat itu hingga ke hari Qiamat. Jika sesekor dari ular itu datang ke atas muka bumi lalu menghembuskan nafasnya yang bisa itu ke muka bumi ini, nescaya tidak ada satupun yang akan tumbuh di muka bumi ini.
Begitulah dahsyatnya siksa yang akan diterima oleh orang-orang munafik, orang-orang kafir serta orang-orang mukmin yang derhaka ketika berada di alam kubur. Bukan saja ular-ular itu besar dan menggerunkan, malah ia akan mengetit dan menggigit dengan gigitan yang berbisa sekali. Diibaratkan bahawa kalau hembusan nafasnya yang bisa itu ditiup ke muka bumi, nescaya tidak ada satu tumbuhan pun yang dapat hidup di muka bumi ini.
Lagi satu siksa yang diterima oleh mayat yang derhaka kepada Allah di dalam kubur ialah siksa himpitan kubur. Kubur yang sempit itu akan menghimpit mayat hingga berselisih tulang-tulang rusuk. Kubur akan menghimpit si mayat apabila dia tidak dapat menjawab soalan-soalan yang ditanya oleh malaikat Mungkar dan Nakir.
Selain dari itu, azab yang akan diterima oleh si mayat di alam kubur ialah azab yang didatangkan oleh malaikat ketika salah satu dari pintu neraka dibukakan. Api dari pintu neraka itu akan menyembur dan menuju ke alam barzakh tempat mayat itu disiksa. Jadi, di alam barzakh lagi, manusia sudah menerima sebahagian kecil daripada azab api neraka.
Sepertimana yang telah kita sebutkan, bagi orang-orang mukmin yang sejati atau orang-orang mukmin yang soleh, dia terlepas dari sebarang siksa kubur hatta malaikat Mungkar dan Nakir yang begitu ganas dan garang pun menjadi lemah lembut dengan mereka. Bagi mereka, alam barzakh ialah tempat mereka berehat dengan penuh keindahan dan kenikmatan. Allah datangkan untuk mereka nikmat-nikmat yang banyak sepertimana nikmat di dalam Syurga. Setengah daripada nikmat untuk mereka ialah Allah perluaskan kubur mereka hingga 70 hasta lebar. Dan kemudian Allah panjangkan kubur itu sehingga 70 hasta panjang. Maka berehatlah si mayat di dalam rumahnya yang begitu lebar dan luas sehingga ke hari qiamat.
Setelah Allah perluas dan Allah perpanjangkan kubur orang soleh, Allah bukakan salah satu daripada pintu Syurga. Maka mengalirlah sebahagian daripada nikmat Syurga termasuk makanan yang lazat-lazat, rasa keseronokan dan keindahan yang tidak terkira dan lain-lain nikmat Syurga. Cuma ulama-ulama tidak pernah menyebut tentang nikmat bidadari Syurga bagi mereka yang berehat di alam barzakh. Begitu juga, di alam barzakh tidak ada pelayan-pelayan sepertimana yang terdapat di dalam Syurga. Ertinya, di alam barzakh, masing-masing adalah bersendiri sahaja. Walaupun bersendirian, tetapi dia masih seronok dan gembira. Hidupnya di alam barzakh penuh bergemerlapan, diterangi oleh cahaya-cahaya dan suasana Syurga.
Cahaya yang meneranginya di alam kubur adalah dari lampur yang cantik dan indah, memberikan dia rasa yang nyaman tidak panas dan tidak juga sejuk. Kemudian Allah datangkan kepadanya salah satu daripada pohon syurga. Maka adalah baginya buah-buahan yang lazat-lazat di samping ada air yang mengalir. Yang demikian, kata ulamak, jadilah suasana di alam barzakh bagi orang-orang mukmin yang soleh seperti suasana malam bulan purnama setiap saat dan ketika sehinggalah dia dihimpunkan di padang Yauma Mahsyar kelak.
Demikianlah serba sedikit gambaran terhadap peristiwa-peristiwa yang berlaku kepada manusia di alam barzakh atau di dalam kubur sama ada yang telah berlaku iaitu bagi mereka-mereka yang telah mati lebih dahulu dari kita ataupun yang akan berlaku ke atas kita-kita semua apabila kita mati kelak. Dan pada masa ini, peristiwa-peristiwa itu sedang menimpa mereka-mereka yang berada di alam barzakh. Khususnya bagi orang-orang munafik dan orang-orang kafir, mereka ini sedang menerima siksa dan azab yang tidak henti-hentinya.
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat diwaktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya sambil berkata,'Keluarkanlah nyawamu! Di hari ini, kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah perkataan yang tidak benar, dan kerana kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya" (Surah Al-An'am Ayat 93)
Begitu jugalah bagi orang-orang mukmin yang derhaka, ingkar dan mungkar terhadap perintah-perintah Allah yang ketika di dunia dulu mengakui Islam tidak mahu hidup menurut yang dikehendaki oleh Islam tetapi sebaliknya lebih suka hidup menurut cara-cara yang lain dari Islam seperti cara orang Yahudi, cara orang Nasrani, cara orang barat, cara orang timur dan sebagainya, maka bagi mereka ini juga kini sedang menerima azab siksa kubur yang keadaannya adalah seperti azab di dalam neraka Allah.
Cuma, bagi orang mukmin yang sebenar-benarnya iaitu orang mukmin yang taat mengerjakan perintah Allah, membuat perkara yang disuruh sama ada yang fardhu mahupun yang sunat dan meninggalkan perkara yang dilarang dan yang diharamkan oleh Allah SWT, sama ada yang haram ataupun mereka yang makruh, bagi mereka ini alam barzakh ataupun alam kubur adalah tempat mereka berehat dan tempat mereka mentenangkan hati. Kini mereka sedang menikmati sebahagian daripada nikmat-nikmat Syurga yang Allah anugerahkan kepada mereka.
Kita yang masih hidup ini hendaklah menjadikan cerita-cerita yang diriwayatkan dari hadis-hadis sahih Rasulullah SAW ini mengenai peristiwa alam kubur sebagai satu pengajaran yang wajib kita pegang dan kita yakini supaya kita dapat mengatur langkah-langkah yang wajar bagi mengelakkan diri kita daripada siksa dan azab di alam barzakh. Caranya ialah dengan benar-benar menyusun dan mengatur setiap aspek kehidupan ini mengikut yang dikehendaki oleh ajaran Islam, ajaran Allah dan Rasul serta ajaran Al Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Sama ada dalam kita mengatur diri kita, dalam kita mengatur rumahtangga kita, dalam kita mengatur anak isteri kita, dalam kita mengatur usaha ikhtiar kita, dalam kita mencari rezki, mencari ilmu pengetahuan dan lain-lainnya, semuanya itu hendaklah mengikut yang dikehendaki oleh Al Quran dan sunnah. Setiap aspek kehidupan kita itu mestilah menurut ajaran Islam, barulah kita akan terselamat di akhirat nanti.
Kemudian, satu peristiwa lagi yang beriaku kepada semua manusia di alam barzakh ialah ketika telah temat riwayat alam zahir ini ataupun alam dunia ini. Ketika itu, Allah akan perintahkan kepada malaikat bernama Israfil untuk meniup Sangkakala yang pertama yang akan mematikan seluruh isi langit dan isi bumi dengan kematian yang amat mengejut. Datangnya tiupan Sangkakala yang pertama ini amat menakutkan setiap yang masih hidup hingga ke saat itu kerana bunyinya yang amat dahsyat yang tidak pernah didengar oleh setiap makhluk selama itu. Tidak satu pun makhluk yang bernyawa dapat terselamat. Semuanya akan mati termasuklah iblis dan syaitan yang sentiasa mengajak dan menarik manusia melakukan maksiat.
Jadi, riwayat iblis yang engkar dan derhaka kepada Allah SWT, yang bersumpah untuk memusnahkan manusia dan meminta agar dipanjangkan umurnya, berakhir dengan tiupan Sangkakala yang pertama ini. Riwayat kejahatan iblis sepertimana yang kita kelahui bermula dari nenek moyang kita Nabi Adam as dan isterinya Siti Hawa. Iblis dapat masuk ke dalam Syurga dan menghasut isteri Nabi Adam melakukan satu kesalahan hingga menyebabkan mereka disingkir keluar dari Syurga ke alam dunia yang hina dina ini. Perbuatan iblis telah menyebabkan Nabi Adam dan isterinya terpisah selama lebih kurang 40 tahun di atas bumi yang tandus dan gersang sehinggalah mereka bertemu kembali di Padang Arafah.
Cuma, apa yang beriaku kepada Nabi Adam dan isterinya adalah hikmah besar kepada umat-umat yang akan terjadi selepas dari itu. Perlakuan Nabi Adam dan isterinya yang bertemua di Padang Arafah telah menjadi syariat kepada setiap umat Islam selepas itu supaya berhimpun di Padang Arafah pada hari 9 zulhijjah.
Daripada penipuan iblis buat pertama kali yang beriaku kepada Nabi Adam dan isterinya itu, seterusnya berlakulah penipuan-penipuan yang lain kepada umat manusia hinggalah ke saat tiupan Sangkakala yang pertama tadi. Telah ramailah manusia yang tertipu dan terjebak ke dalam perangkap jahat iblis dan syaitan. Telah ramailah manusia yang berjaya ditipu dan dihasut oleh iblis serta anak-anak buahnya yang begitu ramai sekali. Buktinya, lebih dari 3/4 umat manusia adalah yang kafir, yang munafik dan yang derhaka kepada Allah SWT kerana telah berjaya dipesongkan akidah mereka oleh iblis dan syaitan.
Jadi, iblis dan syaitan begitu panjang sekali umurnya yang hidup di kalangan umat manusia. Ketika hidupnya, setiap manusia lelah dihasut dan digoda hingga jatuh ke dalam perangkapnya. Hatta isteri para Rasul dan para Nabi yang kemudian dari Nabi Adam pun, banyak yang tertipu daya oleh iblis dan syaitan. Malah isteri Rasulullah pun, cemas-cemas juga terperangkap dengan hasutan iblis dan syaitan. Sebab itulah, isteri-isteri kita hendaklah berhati-hati kerana hasutan iblis dan syaitan adalah terlalu halus dan bijak. kalau isteri Rasul-rasul pun boleh terperangkap, apa lagilah dengan isteri-isteri kita yang imannya lemah dan longgar. Mudah sekalilah iblis dan syaitan menggoda mereka.
Carilah kawan atau cintalah kawan sebanyak-banyaknya Untuk menjadi sahabatmu ketika sakaratul maut Di waktu itu selain kawan tidak ada siapa yang menolongmu Juga di dalam kubur, sahabatmulah yang akan berada bersama-samamu Orang lain janganlah diharapkan. Hinggalah sampai ke Padang Mahsyar, kawan juga yang akan membantu kawan. Selain itu semuanya lari dan menjauhkan diri. Yang dimaksudkan kawan yang akan membela kita di sini. ialah amal soleh kita...
Malah, bukan saja para isteri dan para kaum perempuan saja yang perlu berhati-hati terhadap godaan iblis dan syaitan ini, para-para suami dan kaum lelaki juga wajib berhati-hati dan hendaklah sungguh-sungguh berusaha melawan kehendak iblis dan syaitan, melawan nafsu dan ikhlas beribadah kepada Allah SWT. Yang demikian sahajalah syaitan akan takut dan akan lari daripada kita. Hendaklah kita faham dan perhatikan sungguh-sungguh tipu daya syaitan ini ialah dengan hati kita sentiasa menyebut nama Allah, hati kita sentiasa mengingati Allah SWT. Iblis dan syaitan adalah makhluk Allah juga dan kalau kita sentiasa mengingati Allah, Dia-lah yang akan menolong kita menjauhkan iblis dan syaitan itu.


Jadi, iblis dan syaitan yang jahat dan yang panjang umur itu akan mati juga apabila bertiup Sangkakala yang pertama. Malah malaikat-malaikat juga mati semuanya, kecuali mereka-mereka yang masih dikehendaki hidup oleh Allah SWT seperti Bidadari-bidadari Syurga, pelayan-pelayan Syurga dan setengah-setengah malaikat. Jadi, tidak ada siapa yang boleh terlepas daripada mati. Ini telah ditegaskan oleh Allah SWT di dalam Al Quran: “Setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati.” Al Imran: 185
Ertinya, setiap makhluk yang hidup sama ada yang di bumi, di lautan, di langit dan di mana saja, semuanya akan mati. Manusia, jin, iblis, syaitan, malaikat, binatang- binatang dan lain-lain makhluk yang bernyawa, semuanya akan mati. Dan setelah semuanya mati, maka tenanglah segala-galanya. Semuanya sudah tidak ada lagi melainkan Syurga, Neraka, Arasy, Kursi, Luhmafudz dan juzuk-juzuk yang Allah kekalkan, secara kekal Aradhi. Cuma, Zat Allah SWT adalah kekal abadi dengan kekal yang wajib dan kekal yang tiada kesudahan kerana wujudnya Allah adalah wujudnya yang tiada pcrmulaan. Dan keadaan yang lenang ini akan berlalu selama kira-kira 40 tahun. Dalam masa 40 tahun inilah, seluruh manusia yang berada di alam kubur juga tenang dan tidur, sama ada yang mukmin mahupun yang kafir.