44.LAPISAN-LAPISAN UNTUK MENGENAL DIRI
Apabila seorang manusia ingin mengenali dirinya maka mereka perlu memikirkan beberapa ayat dari Al Quran sebagai pnduan, umpamanya jika kita mendengar ada orang yang telah mati maka kita akan berucap "Inna lillihi wa Inna Ilaihi raji'uuuuun !" (Daripada Allah kamu datang kepada Allah kamu di kembalikan !) Ayat ini menunjukkan kepada istilah rohani, bukannya jasmani, jadi yang datang daripada Allah dan kembali kepada Allah itu adalah diri kita yang sebenar
Apabila kita sebut Rohani maka sudah tentu ia meliputi Roh, Akal, Nafsu dan nyawa, makhluk ini tidak dapat kita lihat dengan mata yang kasar, ia hanya dapat di lihat dengan mata hati, sila rujuk Al An'am 60 dan Az Zummar ayat 42, ia ada kaitannya dengan istilah kekuasaan Allah tentang jiwa atau roh yang kita kenali sebagai pengembaraan manusia di alam mimpi, roh, akal dan nafsu berada dalam satu kumpulan yang di namakan Ruhul yaqazah, ia dapat di lihat dengan mata hati yang di kenali sebagai qalbun dan qalbi
Yang kita tidak boleh lihat ialah nyawa atau istilahnya bersumber dari anasir nafas, nufus, ampas dan tanafas yang tidak boleh nampak dan tidak merupa apa juapun, nyawa inilah yang di katakan sebagai sirullah, dia bukan tuhan tapi ia adalah makhluk dan dialah yang di kenali sebagai diri sebenar diri manusia, apabila ianya makhluk maka kita kenalah fikitkan تفكروا فى خلق الله ولا تتفكروا فى الله فتهلكوا (Fikirkanlah tentang makhluk Allah, dan jangan kamu fikirkan tentang Zat Allah, nanti kamu akan binasa) H.R Abu Na'iem
Nyawa inilah di kenali juga sebagai awal makhluk atau sebagai Hakikatul Muhammadiyah atau Nur Muhammad, istilahnya banyak akan tetapi yang masyur ialah Nur Muhammad, dialah sebagai نفسه (Nafsahu) tanda mengenal Allah yang bernama ربه (Rabbahu) iaitu من عرف نفسه فقد عرف ربه (Siapa yang mengenal dirinya dia mengenal Tuhannya)
Rohani tidak boleh bergerak dan berdaya upaya melainkan ia di perintah, di tadbir, di kuasai oleh Allah, ertinya kerana Allahlah rohani itu bergerak dan berfungsi jika tidak dia tidak bererti apa-apan kerana itu Allah berfirman وما تشا ءون ألا أن يشا ءالله (Dan tidaklah kamu berkehendak melainkan apa yang di kehendaki oleh Allah) dan banyak ayat lagi yang menyatakan demikian ertinya manusia dalam keadaan "La Haw la wala quwwata Illa billah"
Adapun konsep "Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku itu adalah konsef jabariyah, hal ini perlu di rujuk kepada ilmu Iftiqar dalam sifat 20 yang mana sifat qahar di kuasai oleh sifat kamal Allah s.w.t ayat tersebut ialah عرفت ربى بربى
Apabila kita sebut Rohani maka sudah tentu ia meliputi Roh, Akal, Nafsu dan nyawa, makhluk ini tidak dapat kita lihat dengan mata yang kasar, ia hanya dapat di lihat dengan mata hati, sila rujuk Al An'am 60 dan Az Zummar ayat 42, ia ada kaitannya dengan istilah kekuasaan Allah tentang jiwa atau roh yang kita kenali sebagai pengembaraan manusia di alam mimpi, roh, akal dan nafsu berada dalam satu kumpulan yang di namakan Ruhul yaqazah, ia dapat di lihat dengan mata hati yang di kenali sebagai qalbun dan qalbi
Yang kita tidak boleh lihat ialah nyawa atau istilahnya bersumber dari anasir nafas, nufus, ampas dan tanafas yang tidak boleh nampak dan tidak merupa apa juapun, nyawa inilah yang di katakan sebagai sirullah, dia bukan tuhan tapi ia adalah makhluk dan dialah yang di kenali sebagai diri sebenar diri manusia, apabila ianya makhluk maka kita kenalah fikitkan تفكروا فى خلق الله ولا تتفكروا فى الله فتهلكوا (Fikirkanlah tentang makhluk Allah, dan jangan kamu fikirkan tentang Zat Allah, nanti kamu akan binasa) H.R Abu Na'iem
Nyawa inilah di kenali juga sebagai awal makhluk atau sebagai Hakikatul Muhammadiyah atau Nur Muhammad, istilahnya banyak akan tetapi yang masyur ialah Nur Muhammad, dialah sebagai نفسه (Nafsahu) tanda mengenal Allah yang bernama ربه (Rabbahu) iaitu من عرف نفسه فقد عرف ربه (Siapa yang mengenal dirinya dia mengenal Tuhannya)
Rohani tidak boleh bergerak dan berdaya upaya melainkan ia di perintah, di tadbir, di kuasai oleh Allah, ertinya kerana Allahlah rohani itu bergerak dan berfungsi jika tidak dia tidak bererti apa-apan kerana itu Allah berfirman وما تشا ءون ألا أن يشا ءالله (Dan tidaklah kamu berkehendak melainkan apa yang di kehendaki oleh Allah) dan banyak ayat lagi yang menyatakan demikian ertinya manusia dalam keadaan "La Haw la wala quwwata Illa billah"
Adapun konsep "Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku itu adalah konsef jabariyah, hal ini perlu di rujuk kepada ilmu Iftiqar dalam sifat 20 yang mana sifat qahar di kuasai oleh sifat kamal Allah s.w.t ayat tersebut ialah عرفت ربى بربى
45.SETINGGI-TINGGI ILMU IALAH KALIMAH LA ILLAHA ILLALLAH. SETINGGI-TINGGI KALIMAH IALAH KALIMAH ALLAH
Manusia dicipta oleh Allah untuk menjadi khalifah di Planet bumi kerana bumi perlu ditadbir dengan sempurna atas arahan Allah s.w.t, sebelum Allah mengamanahkan manusia menjaga bumi maka Allah mencuba kalimah amanahNya kepada makhluk Jin lantas mereka membuat kerosakan
Manusia kemudiannya di amanahkan Allah untuk pengganti makhluk yang telah membuat kerosakan, sebelum Allah menurunkan zuriat manusia ke Planet bumi mereka diambil kesaksian (aku janji) oleh Allah dengan ikrar La Illaha Illallah sebagai panduan bagi mereka untuk mentadbir bumi
Selepas aku janji itu diambil dan diikrarkan maka barulah Allah mencipta lembaga manusia awal iaitu Adam, kemudian barulah roh yang diambil kesaksian oleh Allah di tiupkan kedalam jasad lembaga manusia, ertinya lembaga manusia itulah sebagai rumah kepada Rohani itu untuk beribadat
Rohani yang mendiami jasad manusia ditetapkan oleh Allah menjadi saksi atas perbuatan Rohani itu kerana itulah Allah tetapkan bahawa tiada jasad maka Rohani tiada boleh beribadat kepada TuhanNya, manusia dilengkapkan oleh Allah dengan akal tempat ilmu itu di simpan dan akal pula dilengkapkan oleh Allah dengan lembaga akal iaitu
* Manik, iaitu cahaya yang fungsinya memahami sesuatu berita dengan cepat dan tepat
* Fikit, iaitu Fungsinya menilai sesuatu khabar berita sama ada benar ataupun palsu serta membuat keputusan
* Sukma, fungsinya melahirkan perasaan timbang rasa dan menanggung sikap kesedaran
* Budi, Fungsinya bertimbang rasa dan melahirkan keinsafan dan kemurnian
* Rasa, Fungsinya melahirkan sikap bertimbang rasa serta sikap membenarkan dan tegas
Ingatlah bahawa ilmu La Illaha Illallah itu wajib di fahami dan di pelajari oleh semua manusia, tanpa memahami ilmu tersebut boleh menyebabkan seseorang itu menjadi kafir nafi dan kafir asbat
Manusia kemudiannya di amanahkan Allah untuk pengganti makhluk yang telah membuat kerosakan, sebelum Allah menurunkan zuriat manusia ke Planet bumi mereka diambil kesaksian (aku janji) oleh Allah dengan ikrar La Illaha Illallah sebagai panduan bagi mereka untuk mentadbir bumi
Selepas aku janji itu diambil dan diikrarkan maka barulah Allah mencipta lembaga manusia awal iaitu Adam, kemudian barulah roh yang diambil kesaksian oleh Allah di tiupkan kedalam jasad lembaga manusia, ertinya lembaga manusia itulah sebagai rumah kepada Rohani itu untuk beribadat
Rohani yang mendiami jasad manusia ditetapkan oleh Allah menjadi saksi atas perbuatan Rohani itu kerana itulah Allah tetapkan bahawa tiada jasad maka Rohani tiada boleh beribadat kepada TuhanNya, manusia dilengkapkan oleh Allah dengan akal tempat ilmu itu di simpan dan akal pula dilengkapkan oleh Allah dengan lembaga akal iaitu
* Manik, iaitu cahaya yang fungsinya memahami sesuatu berita dengan cepat dan tepat
* Fikit, iaitu Fungsinya menilai sesuatu khabar berita sama ada benar ataupun palsu serta membuat keputusan
* Sukma, fungsinya melahirkan perasaan timbang rasa dan menanggung sikap kesedaran
* Budi, Fungsinya bertimbang rasa dan melahirkan keinsafan dan kemurnian
* Rasa, Fungsinya melahirkan sikap bertimbang rasa serta sikap membenarkan dan tegas
Ingatlah bahawa ilmu La Illaha Illallah itu wajib di fahami dan di pelajari oleh semua manusia, tanpa memahami ilmu tersebut boleh menyebabkan seseorang itu menjadi kafir nafi dan kafir asbat
Nizamullah